Autóipar
 

Általános járműlámpa GYIK

LED-es belső világítás – LEDambient

Miért nem működik a távvezérlő az első használatkor?

A távvezérlőt az első használat előtt be kell állítani a modulokhoz. Ehhez nyomja meg a távvezérlő mindhárom gombját egyszerre. A modulok ezután felvillannak, megerősítve a sikeres beállítást.

Ne feledje, hogy a távvezérlőről először a védőfóliát kell eltávolítani. Eltávolítást követően kb. 10 másodpercbe telik, mire a távvezérlő egy parancsra reagál.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához: automotive-service@osram.com, forróvonal: +49 89 62 13 33 22* (Hétfőtől péntekig, 9:00 és 18:00 között (CET). (Angol és német nyelven áll rendelkezésre).

*További telefonköltségek merülhetnek fel.

Kombinálható több mint egy LEDambient szett, és irányíthatóak egy távvezérlővel?

Korlátlan mennyiségű lámpa kombinálható és az összes vezérelhető egy távvezérlővel. Ennek megoldásához csak a kezdeti beállítást kell megismételnie, amikor új lámpákat ad hozzá.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához: automotive-service@osram.com, forróvonal: +49 89 62 13 33 22* (Hétfőtől péntekig, 9:00 és 18:00 között (CET). (Angol és német nyelven áll rendelkezésre).

*További telefonköltségek merülhetnek fel.

A fénymodulok rövid idő elteltével kikapcsolnak, vagy nem kapcsolnak be.

Leszállításkor a beépített akkumulátor csak minimális töltöttségi szinten van. Kérjük, az első használat előtt töltse fel az össze modult teljesen. Amikor a feltöltés megkezdődik, a modulok háromszor felvillannak.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához: automotive-service@osram.com, forróvonal: +49 89 62 13 33 22* (Hétfőtől péntekig, 9:00 és 18:00 között (CET). (Angol és német nyelven áll rendelkezésre).

*További telefonköltségek merülhetnek fel.

Retrofit LED-es lámpák

Hol használhatóak a LED retrofitek?

Belső tér:

  • Utastér világítás
  • Olvasólámpa
  • Műszerfalvilágítás
  • Kesztyűtartó-világítás
  • Lábtérvilágítás
  • Csomagtartó világítás

Külső (csak off-road):

  • Rendszámvilágító lámpa
  • Helyzetjelző lámpa
  • Hátsólámpa
  • Ajtóvilágítás
  • Irányjelző

A külső alkalmazások miért csak off-road célra engedélyezettek?

Jelenleg nem legális a külső alkalmazású hagyományos izzókat LED-lámpákra cserélni. Az egyetlen kivétel a LED-lámpákkal gyárilag leszállított termék vagy a teljes világító egység cseréje, ami komolyabb átalakítást igényelhet.

E termékek nem rendelkeznek ECE tanúsítvánnyal, amely kötelező a külső szerelvényekre. Az ECE tanúsítvánnyal nem rendelkező termékek külső alkalmazása járműveken a forgalmi engedély érvénytelenítését vonhatja maga után.

Az OSRAM, a világítástechnikai ágazat többi tagjával együtt azon fáradozik, hogy ezt az ECE szabályozást hozzáigazítsák a legkorszerűbb technológiákhoz.

A fedélzeti számítógép hibaüzenetet jelez törött lámpáról, miközben az még működik?

Egyes autókban a fényforrások úgynevezett „kiégés érzékelő rendszerrel” rendelkeznek. A rendszer ellenőrzi a lámpák funkcióját, elektromos impulzusok formájában. A LED-ek áramfogyasztása alacsonyabb a hagyományos lámpákénál, így az áramkimaradás-észlelő rendszer a LED-lámpákat hibaként észlelheti.

Amennyiben ezt a hibát észleli a járművében, javasoljuk az OSRAM LEDriving Canbus vezérlőegység használatát.

Nappali vezetés bekapcsolt világítással

Az autóm típusa nincs a listán.

A LEDriving FOG típuslistája csak beépített „Plug and play” (csatlakoztatás után használatra kész) opcióval rendelkező autótípusokat tartalmaz. Elvileg lehetséges a nem felsorolt autómárkákba is a beépítés, a szerelvények és a kábelek módosításával. Egy további adapter szett más típusú járművekhez hamarosan elérhető lesz.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához (automotive-service@osram.com, Forróvonal: +49 89 62 13 33 22).

Legális Európában a LEDriving FOG közúti használata?

A LEDriving FOG használatra engedélyezett. Nappali menetfényként az ECE R87 szerint, ill. ködlámpaként az ECE R19 szerint. Ezért nappali menetfényként és ködlámpaként történő beépítésük és működtetésük Európában legális.

Európában kötelezően elő van írva, hogy a lámpákat az ECE R48 szerint kell beépíteni, ill. működtetni. Az ECE R48 szerinti beépítés és csatlakoztatás a mellékelt üzemeltetési kézikönyvben található.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához (automotive-service@osram.com, Forróvonal: +49 89 62 13 33 22).

Használható a LEDriving FOG már meglévő kanyarfénnyel szerelt járműveken?

Ellenőrizze kanyarfény deaktiválását a járműve vezérlőegységében. Párhuzamos művelet jelenleg nem lehetséges.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához (automotive-service@osram.com, Forróvonal: +49 89 62 13 33 22).

Várható hibaüzenet a fedélzeti elektronikától beépítést követően?

A LEDriving FOG jelentősen alacsonyabb áramfogyasztása pl. halogénlámpákkal összehasonlítva egyes esetekben a fedélzeti elektronikára hibaüzeneteket küldhet („izzóhiba”). Javító intézkedésként javasoljuk egy kiegészítő ellenállás beiktatását. Egy specialista számos esetben képes letiltani a hiba észlelését.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához (automotive-service@osram.com, Forróvonal: +49 89 62 13 33 22).

LEDriving LG (DRL102) nappali menetfény

Mit tehetek, ha általános problémáim vannak a nappali menetfény be- és kikapcsolásával?

Ügyeljen arra, hogy csatlakozik a 15. kapocshoz/gyújtáshoz.

Ellenőrizze továbbá, hogy a kábelezést megfelelően és az utasítások szerint hajtották végre.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához (automotive-service@osram.com, Forróvonal: +49 89 62 13 33 22).

Legális Európában a LEDriving LG nappali menetfény közúti használata?

A LEDriving LG használatra engedélyezett nappali menetfényként az ECE R87 szerint, ill. helyzetjelző világítás az ECE R7 szerint. Ezért nappali menetfényként és helyzetjelző lámpaként történő beépítésük és működtetésük Európában legális.

Európában kötelezően elő van írva, hogy a lámpákat az ECE R48 szerint kell beépíteni, ill. működtetni. Az ECE R48 szerinti beépítés és csatlakoztatás a mellékelt üzemeltetési kézikönyvben található.

Emellett be kell tartania a beépítésre és üzemeltetésre vonatkozó helyi szabályozásokat (például a nappali menetfényre vonatkozó szabályokat, vagy a jármű okmányaiba a műszaki adatok bevezetését).

Nappali vezetés bekapcsolt világítással

Érdemes a nappali menetfényt megvásárolni?

Az OSRAM LED-es nappali menetfény áramfogyasztása 90%-kal alacsonyabb a hagyományos tompított fényeknél nappal. Ezt rendkívül hatékony LED-ek alkalmazásával, ill. azzal érik el, hogy nappal szükségtelenül a többi világítás (rendszámvilágító lámpa, hátsólámpa, helyzetjelző, műszerfalvilágítás) nem kapcsol be.

Emellett az OSRAM LED nappali menetfények élettartama nagyon hosszú (Tc>5000h; vagyis egy autó élettartamát lefedi), és a fényereje nem gyengül idővel.

Ez az oka annak, hogy a nappali menetfény megvásárlása nem csak az Ön biztonságát szolgálja, hanem pénzügyi szempontból is kifizetődő hosszú távon.

Hogyan viszonyul a többi EU tagország a nappali menetfény használatához?

Az Európai Bizottság általánosan támogat egy egységes megoldást a nappali menetfényekre vonatkozóan, és határozata értelmében a 2011 után gyártott autókba be kell építeni a nappali menetfényt. Egyelőre országonként különböző szabályok vannak érvényben.

Az alábbi áttekintés az aktuális állapot leírása (2009 június, forrás: ADAC - az információ pontosságáért és teljességéért nem vállalunk felelősséget).

Minden évszakban, általánosan kötelező nappali menetfény érvényes az alábbi országokban:

  • Bosznia-Hercegovina
  • Cseh Köztársaság
  • Dánia
  • Észtország
  • Finnország
  • Magyarország*
  • Izland
  • Olaszország*
  • Lettország
  • Litvánia
  • Macedónia
  • Montenegró
  • Norvégia
  • Lengyelország
  • Románia*
  • Oroszország*
  • Szlovákia
  • Szlovénia
  • Svédország

* autópályán és lakott területen kívül

Téli féléves, általánosan kötelező nappali menetfény érvényes az alábbi országokban:

  • Bulgária ( November 1. és Március 31. között)
  • Horvátország (október utolsó vasárnapjától március utolsó vasárnapjáig)

Korlátozottan kötelező nappali menetfény érvényes az alábbi országokban:

  • Portugália - csak az IP5 autópályán Vilar Formoso és Aveiro között

Nappali menetfény használata javasolt az alábbi országokban:

  • Franciaország
  • Németország
  • Svájc

Nappali menetfény használata csak az alábbi országban tilos:

  • Görögország (kivéve az automatikus nappali menetfénnyel szerelt járművek)

Ezenkívül egyes országokban - Horvátországban, Macedóniában, Montenegróban, Oroszországban, Szerbiában, Szlovákiában és Spanyolországban - kötelező csereizzót tartani az autóban. Ez javasolt a Cseh Köztársaságban, Franciaországban, Magyarországon, Norvégiában, Portugáliában és Szlovéniában is. Mindemellett az alapvető világítási funkciókhoz tartalék izzókészletet tartani igen hasznos.

A jobb nappali láthatóságért nem elegendő a tompított fény helyett a parkolólámpa használata?

A leghatározottabban nem!

Itt mi valamennyi közlekedőt érintő biztonsági szemponttal állunk szemben, és a közlekedésben részt vevők célja, hogy mindenki a lehető leggyorsabban észrevegye. A parkolólámpa funkciója a parkoló jármű láthatóvá tétele éjjel, a közlekedők számára. A nappali menetfényre azonban sokkal szigorúbb követelmények vonatkoznak, hogy minden helyzetben garantálja a láthatóságot. A parkolólámpák fénye teljes mértékben elégtelen ennek a funkciónak a betöltésére; erre csak a tompított fény alkalmas.

Mellesleg az indokolt látótávolság-korlátozás nélkül nappal bekapcsolt ködlámpákkal közlekedni majdnem minden EU tagállamban tilos!

Jelent a több nappali menetfény nagyobb biztonsági kockázatot a motorkerékpárosokra?

A nappali menetfény eddig a motorkerékpárosokra korlátozódott, hogy a jobb láthatóság révén több védelmet biztosítson számukra. Ez az oka, hogy egyesek felvetették, hogy a nappali menetfény bevezetése a jelenlegi helyzet leromlásához vezetne.

Ez a szemlélet feltételezi, hogy a nappali menetfény autók és teherautók általi használata csökkenti a kétkerekű motoros járművek észrevételét, így ezek korai láthatósága hátrányt szenvedne. A pl. Alsó-Szászországban végzett kiterjedt kutatás kimutatta, hogy a nappali menetfény széles körű használata további biztonságot nyújt minden közlekedő számára. Bizonyított tény, hogy az emberi szem egy kivilágított járművet mindig hamarabb észrevesz egy kivilágítatlannál. Ez azt jelenti, hogy most a motorkerékpárosok is korábban észreveszik a közlekedőket, ez pedig olyan előny, amely sok motorkerékpár-balesetet megelőz.

Ami meghatározó: mindenki jobban látszik, de senki nem vált kevésbé láthatóvá, mint azelőtt. És ami még több: különösen a kiszolgáltatottabb közlekedők (a gyalogosok és a kétkerekű járművekkel közlekedők) azok, akik a veszélyeket (autókat) hamarabb észre tudják venni.

Miért használjak nappali menetfényt?

Ha nappali menetfénnyel vezet, növeli saját biztonságát, és jelentősen csökkenti a balesetek kockázatát. Az autóbalesetet szenvedett emberek 50%-a (az útkereszteződésben balesetet szenvedetteknek akár 80%-a is) állítja, hogy egyáltalán nem látták a másik járművet, vagy nem vették azt észre időben. A nappali menetfényt használókat határozottan jobban lehet látni. Egy EU tanulmány szerint évente több mint egymillió biztosítási baleset elkerülhető Európában a nappali menetfény használatával. Ez 155 000-rel kevesebb személyi sérülést és 5 500-zal kevesebb közúti halálesetet jelent.

Kék bevonatú lámpák

Mik az OSRAM COOL BLUE INTENSE lámpák előnyei?

A fényszórótestbe szerelt COOL BLUE INTENSE lámpa speciális megjelenése mellett, amelyet méltán kedvel megannyi gépjárművezető, a halogén fényszóró a standard lámpákkal szemben jobb fotometrikus tulajdonságokkal is rendelkezik.

Nem olyan mértékben azonban, mint a SILVERSTAR 2.0 termékcsalád lámpái, amelyek 60%-kal több fényt adnak, vagy még inkább a NIGHT BREAKER UNLIMITED lámpák, amelyek az utat 110%-kal több fénnyel világítják meg.

Hogy egyenletes, kékes fénnyel világítson a jármű minden első lámpája, az OSRAM COOL BLUE INTENSE parkolólámpákat is kínál.

A COOL BLUE INTENSE változat az alábbi típusokhoz kapható:

Fényszórók:

  • H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15, HB3 és HB4 halogénlámpák
  • XENARC COOL BLUE INTENSE D1S, D1R, D2S, D2R, D3S és D4S gázkisüléses lámpák

Segédlámpák:

  • W5W

Mik az OSRAM COOL BLUE INTENSE lámpák előnyei parkolólámpákban?

A W5W speciális bevonattal van ellátva, hogy magasabb színhőmérséklet adjon, és így a kék fény benyomását keltse.

A COOL BLUE INTENSE oldallámpák az OSRAM XENARC és XENARC COOL BLUE INTENSE xenonlámpák elegáns kiegészítői, valamint a COOL BLUE INTENSE halogén fényszórók kékes fényét is kihangsúlyozzák.

Melyik OSRAM lámpatípusoknak létezik COOL BLUE INTENSE változata?

A COOL BLUE INTENSE vagy XENARC COOL BLUE INTENSE változatok az alábbi termékekhez érhetők el:

Fényszórók:

  • Halogénlámpák: H1, H3, H4, H7, H8, H11, H15, HB3 és HB4
  • Xenonlámpák: D1S, D1R, D2S, D2R, D3S és D4S

Segédlámpák:

  • W5W

Nagyobb fénysűrűségű fényszórók

Melyik jobb: NIGHT BREAKER UNLIMITED, SILVERSTAR 2.0 vagy COOL BLUE INTENSE?

Ez mind személyes igények és preferenciák függvénye. A maximális teljesítményt és a legnagyobb fényerőt kereső gépjárművezetők legjobb választása az OSRAM NIGHT BREAKER UNLIMITED, amely 110%-kal nagyobb fényerejű a hagyományos lámpáknál - vagy a SILVERSTAR 2.0 fényszórócsalád, amelyek fényereje akár 60%-kal is több lehet a hagyományos lámpákénál.

A jó teljesítményt, jó láthatóságot és stílusos megjelenést kedvelő autóvezetők a lámpákat általában az OSRAM COOL BLUE INTENSE típuscsaládjából választják.

Természetesen ezek a típuscsaládok teljes körűen ECE engedélyezettek, korlátozások nélkül az Európai közutakon történő használatra.

Bevont irányjelző lámpák

A dizájn és élettartam szempontjából mit jelent a DIADEM?

A DIADEM és a DIADEM CHROME lámpák speciális megjelenést kölcsönöznek, amelyet a borostyánsárga lámpák nem tudnak visszaadni. Amikor kikapcsolják őket, a lámpák kékesnek vagy színtelennek tűnnek (mint a króm).

A DIADEM lámpák jellemzően hosszú élettartamúak. Az élettartam akár kétszer hosszabb is lehet a hagyományos irányjelző lámpákénál.

Miért villog sárgán az OSRAM DIADEM annak ellenére, hogy áttetsző fehéres?

Speciális interferenciaszűrők segítségével elérhető, hogy az átbocsájtott fény színe más legyen (borostyánsárga) mint a visszavert fény (kékes vagy színtelen).

A DIADEM DEEP AMBER lámpák nagyon telített borostyánsárga színt bocsátanak ki. Ez a mély borostyánsárga szín erősebb kontrasztot ad a nappali fényben.

Xenon fényszórók

Milyen veszélyes anyagokat tartalmaznak ezek a lámpák?

A xenonlámpák első generációja (D1 és D2) higanyt (Hg) tartalmaz. A második generáció (D3; D4 és D8) higanymentes.

Forgalmazó szerint a nagynyomású kisülőlámpák utólagosan nem szerelhetőek be az autómba, noha sok autó fut xenonlámpával, amelyeket eredetileg nem nagynyomású kisülőlámpákkal szereltek. Ki tudom saját magamnak cserélni a meglévő fényszórókat xenon verzióra?

Halogén fényszórót nem lehet Xenon nagynyomású kisülőlámpa-rendszerre cserélni házilag.

A xenonlámpáknak csak a megfelelő xenonfényszórókkal való használata engedélyezett. A halogénlámpa xenonlámpára cserélése szigorúan tilos, közúti használata a gépjármű forgalmi engedélyének bevonásával, és a biztosítás megszűnésével járhat.

Mik az előnyei a XENARC világításrendszernek a halogén fényszórókkal összehasonlítva?

A XENARC világításrendszerek több fényt adnak, és sokkal jobban világítják meg az utat, mint a halogén rendszerek. Hosszabb az élettartamuk és nagyobb a hatásfokuk, mint a halogénvilágításé.

TRUCKSTAR PRO

Miként lehetséges a 100%-kal több fényt a 100%-kal hosszabb élettartam kombinációja egyetlen lámpában?

A TRUCKSTAR típuscsalád titka az OSRAM egytekercses technológiája. Mindeddig a fizikai korlátozások azt jelentették, hogy a 24 voltos lámpákat mindig kettős tekerccsel szerelték. A kettős tekercsű lámpák jelentős hátránya mutatkozik meg a fénysűrűség homogenitása, de még a tekercs mentén való hőeloszlás egyenletessége terén is. Ez jelentősen csökkenti a fényeloszlást és az élettartamot.

Intenzív kutatási és fejlesztési munka eredményeképpen az OSRAM büszke arra, hogy a világon elsőként rendelkezik az egytekercses 24 V lámpák gyártásának technológiájával. Ez minőségi előrelépést jelent a világítástechnikában és az élettartam terén is. Az eredmény a TRUCKSTAR PRO lámpák fényteljesítményének és élettartamának jelentős növekedése a szállítmányozó ágazat és a teherautósofőrök részére.

Használhatók az OSRAM TRUCKSTAR PRO lámpák univerzálisan és rendelkeznek ECE engedéllyel?

Igen, természetesen a TRUCKSTAR PRO típuscsalád mindegyik terméke maradéktalanul megfelel az ECE R37 követelményeinek és minden használatra engedélyezett. Így a standard 24 V-os lámpáit a megfelelő, azonos kategóriájú TRUCKSTAR PRO izzókra cserélheti és Ön azonnal élvezheti a jobb fényparamétereket és a hosszabb élettartamot.

Kaphatóak TRUCKSTAR PRO jelzőlámpák is?

Az OSRAM kibővítette a TRUCKSTAR PRO termékcsaládot számos jelzőlámpával is.

Ezeknek a lámpáknak hosszabb az élettartama és nagyobb a rezgésállósága a hagyományos 24 V-os jelző fényforrásokhoz képest.

Nagy teljesítményű fényszórók

Rendelkezik az OSRAM típuscsalád „nagy teljesítményű” fényszórókkal, mint a H4 100/90 W?

Bár az OSRAM minden hagyományos halogén fényszórójának is kínálja nagy teljesítményű változatát egyes piacokra, közúti használata ezeknek nem engedélyezett. Használhatók olyan speciális alkalmazásokban, mint pl. az erdészet, mezőgazdaság, ill. bányaipari járműveken, ill. off-road járműveken, pl. rally autókon. Közúti használatuk esetén a hatóságok bevonhatják a jármű forgalmi engedélyét.

Azok az autóvezetők, akik több fényt szeretnének a fényszórójukban, az OSRAM SILVERSTAR 2.0, vagy a még jobb NIGHTBREAKER UNLIMITED fényszórókat választhatják. Ezek a lámpák megfelelnek a jogi követelményeknek, de akár 110%-kal nagyobb fénysűrűséget és akár 40 m-rel hosszabb fénykévét biztosítanak közúton (a standard lámpákkal összehasonlítva).

Hosszú élettartamú lámpák

A robusztus izzószál, a ritka töltőgáz-összetétel és a nagy gáznyomás mind biztosítják egy termék hosszú élettartamát.

Az OSRAM elkötelezett az ULTRA LIFE & XENARC ULTRA LIFE lámpák magas minősége iránt és 3+1 év garanciával kínál ULTRA LIFE halogén fényszórókat, ill. 10 év garanciával XENARC ULTRA LIFE xenonlámpákat. Mindkét garancia végfelhasználóknak is elérhető és online regisztrációhoz kötött.

A garancia érvényesítése.

Motorkerékpár lámpák

Lehetséges autókhoz való pl. H7 55W PX26d lámpát használni motorkerékpárban?

Igen, lehetséges, ahogy általánosan minden autólámpa használható autóban vagy motorkerékpárban, ha a fényszóró kompatibilis az adott lámpákkal. Pl. ha egy fényszóró H7 ECE kategóriájú használatra engedélyezett, akkor mindegyik lámpa, amely megfelel az ECE R37 szabvány szerinti H7 kategóriája követelményeinek, és E-jelöléssel van ellátva, használható ehhez az alkalmazáshoz. Vannak bizonyos ECE kategóriák, amelyek kifejezetten motorkerékpárban történő használatra engedélyezettek, pl. az S1 vagy az S2. Mivel a motorkerékpár fényszórórendszerei nagyobb rezgésnek vannak kitéve az autók hasonló rendszereinél, javasoljuk a motorkerékpár-fényszórókat a motorkerékpárokra kifejlesztett termékekkel felszerelni, mivel ezek megfelelő rezgésállóságát tesztelték.

Mi pontosan a különbség az autó és motorkerékpár lámpák között?

A különbség az, hogy a motorkerékpár lámpákat kiegészítő tesztekkel is vizsgálják, az NBR nagy igénybevételű rezgéstesztje szerint (az IEC 60810 szabvány). Ezzel a kiegészítő teszttel biztosítjuk, hogy a lámpák megfeleljenek a motorkerékpárokra vonatkozó nagyobb rezgési követelményeknek.

Mi olyan különleges a motorkerékpár lámpákban?

A lámpákat az NBR nagy igénybevételű rezgéstesztjével vizsgálják (az IEC 60810 szabvány szerint). Ez a szabvány a motor keltette háttérzajt, ill. az útfelület keltette rezgést szimulálja. Ennek a tesztnek a profilját egyetemek fejlesztették ki és a valós közúti állapotokat tükrözi.

Általános

Mit jelent az izzón feltüntetett információ?

Az OSRAM járműlámpákon az alábbi információ van feltüntetve:

  • Az OSRAM vagy OS jelentése a gyártó, ebben az esetben az OSRAM.
  • A 12 vagy 12V, 24 vagy 24V a névleges feszültséget jelenti az ECE 37. szabálya szerint.
  • A H1, H4, P21W stb. a szabványos nemzetközi kategóriák a szabványos ECE izzókra vonatkozóan, pl. az 55W a névleges teljesítményt jelöli.
  • Az E1 jelentése az ország, ahol az izzót vizsgálták és engedélyezték („1” Németországot jelöli).
  • Ha az izzón egy PONT van, ez azt jelenti, hogy a termék az USA piacra is engedélyezett (csak fényszóróizzókhoz szükséges - tompított és országúti fényszórókhoz).
  • A nagy „U” csökkentett UV-kibocsátású izzót jelent az ECE követelményei szerint (pl. műanyag lámpákban történő használathoz). Minden OSRAM halogén járműlámpa megfelel ezeknek a követelményeknek.
  • Az illetékes hatóság (E1 esetében a Flensburgban székelő Szövetségi Közúti Forgalmi Hivatal) által kiadott engedélyezési jelzés szintén fel van tüntetve, és vagy 37R (E1), egy 5-jegyű, vagy csak egy 3-jegyű szám (E1) (amely alfanumerikus karaktereket is tartalmazhat). Majdnem mindegyik izzón fel van tüntetve a gyártó saját termékkódja is, így a gyártó nyomon követheti az egyes gyártási szériákat.

A méretük miatt egyes fényforrásokon nem lehet feltétlenül az összes információt feltüntetni. A törvény értelmében az izzókon a gyártó nevét, a névleges feszültséget, teljesítményt, tesztjelöléseket (pl. E1) és az engedélyezési jelöléseket kell feltüntetni.

Az autóipari segédlámpákat is szabványosítani kell?

Általában a jármű külső világításának cserélhető izzóinak kell engedélyezett terméknek lennie. A fényszórók mellett ide tartoznak az jelzőlámpák, pl. az irányjelzők, a féklámpák, hátsólámpák, ködlámpák, parkolólámpák, tolatólámpák és rendszámvilágító lámpák. Az ECE (Európai Gazdasági Bizottság) 37. és 99. szabályai szerint szabványosítottak. A szabványosítás előnyeinek egyike az, hogy az izzók más gyártók hasonló termékeivel felcserélhetőek.

Egy másik előny, hogy nem téveszthetők össze másik lámpákkal, vagyis a forgalombiztonság nem romlik le.

A járművön belüli fényforrásokat nem szükséges szabványosítani, de a legtöbb esetben megegyeznek a szabványos lámpákra és foglalatokra vonatkozó előírásokkal.

Mit jelent a B3 és Tc jelölés az izzó élettartamára vonatkozóan?

Azonos termékek élettartamát vizsgálva megállapíthatjuk, hogy hasonló tényleges élettartammal rendelkeznek.

Ha az egyes izzók élettartamát speciális logaritmus papírra felrajzoljuk, az ekképpen adódó görbe az ún. Weibull-eloszlási görbe.

Stabil termelési folyamatban az élettartamra egyenest kapunk, amelyről az egyes élettartam értékek könnyűszerrel leolvashatók. Autóipari termékeihez az OSRAM B3 értéket ír elő, amely azt az időt jelzi, amikor a vizsgált izzók 3%-a tönkremegy. Az OSRAM a Tc értéket is előírja (jellegzetes Weibull-érték), amely azt az időt jelzi, amikor a vizsgált izzók 63,2%-a tönkremegy.

Korábban csak az átlagértéket adták meg (az átlagos élettartamot), amely a jelen esetben egy B50 értéknek felel meg (vagyis az idő, amely mellett az izzók 50%-a tönkremegy). A B3 és Tc értékek előírásával lehetséges a termék élettartamának eloszlásáról képet kapni, és így a termék minőségéről is.

Amerikában a B10 értéket is megadják. Ez az érték a B3 és Tc értékekből kiszámítható.

A fényszórókban páralecsapódás látszik. Normális ez, és hogyan hárítható el?

Esős időben történő vezetés vagy autómosóban, magasnyomású mosóval történő tisztítás hatására a nedvesség bejuthat a fényszórókba, és ez a kis mennyiségű páralecsapódás nem minőségi hiba.

Mivel ez az átmeneti időszakban fordulhat elő, ez a páralecsapódás a fényszórókban normálisnak tekinthető. Ez általában rövid időn belül újra eltűnik a levegő keringése miatt.

A járműlámpákban megjelenő páralecsapódás gyakori oka a magasnyomású mosó helytelen használata autómosás közben. Ezért javasoljuk, hogy a vízsugarat soha ne irányítsa a fényszórókra és tartson legalább 30 cm távolságot a járműtől.

Ha további segítségre van szüksége, forduljon bátran az OSRAM Műszaki Ügyfélszolgálatához (automotive-service@osram.com, Forróvonal: +49 89 62 13 33 22).

Melyik hibamechanizmusok hatnak a miniatűr (halogén) izzókra járműipari alkalmazásokban (kis izzószál-átmérőjű lámpák esetén)?

  • Rezgés és ütés
  • A környezeti hőmérséklet a fényszóróban vagy lámpatestben
  • Az áramellátás
  • A foglalat korróziója, amely lerontja az érintkezés minőségét a foglalat érintkezői és az izzó között.
  • Egyéb tényezők, ideértve az elégtelen minőséget és a lámpa, a lámpatest vagy az autó gyártója által végzett rossz minőségű megmunkálást a gyártási folyamatban.

Van olyan (halogén) izzó, amely örökké tart?

Nincs.

A fizika törvényei értelmében nem létezik örökké tartó (halogén) izzó. Amikor egy izzószálon áram halad át, az izzószál anyagának egy része óhatatlanul elpárolog. Ennek eredményeként egy idő után az izzószál elszakad, és az izzó kiég.

Lehetséges azonban hosszú élettartamú izzót tervezni. Jóllehet itt mindig van bizonyos mértékű kompromisszum, mivel csökken a fényhasznosítás (vagyis az adott bemenő teljesítményből előállítható fény mennyisége). Lehetséges az izzószál alacsonyabb hőmérsékleten történő működtetése, vagy használható vastagabb izzószál, hogy hosszabb ideig tartson az izzószál elpárolgása, az izzó kiégése.

A biztonság egy fontos szempont. A rendkívül hosszú élettartamú izzók nem teljesítenék a fényszórókra vonatkozó aktuális követelményeket. Ugyanis ebben az esetben nem állítanának elő elég fényt, hogy megfelelő mintázatú fénykévével világítsák meg az utat.

Hogyan világíthatom az utat legálisan, több fénnyel?

A legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb módja ennek a standard halogénlámpákat a megfelelő SILVERSTAR 2.0, vagy a még jobb NIGHT BREAKER UNLIMITED változatú lámpákra cserélni. Az akár 20 m-rel hosszabb fénykéve még több fényt ad; bár az OSRAM NIGHT BREAKER UNLIMITED lámpákkal történő világítás fényerőssége még nagyobb (akár 110%-kal több fénnyel világítva meg az utat).

Egy másik módszer az egész lámpatest cseréje új fényszórórendszerre, amelyet az OSRAM XENARC xenonlámpákra terveztek. Ez a lehetőség maximális fényt biztosít minden gépjárművezetőnek. Kérdezze meg forgalmazóját, hogy az Ön autója felszerelhető-e ezekkel a fényszórókkal.

Mit jelent az MSCP?

Az amerikai és európai izzókon más információ van feltüntetve. Az amerikai piacon például inkább a lámpa áramfelvételét adják meg Amperben, a teljesítmény helyett. Hasonlóképpen, a lámpa fényárama nem Lumenben, hanem MSCP-ben van megadva, ami az átlagos szférikus fényerősség (mean spherical candle power) rövidítése.

Az MSCP átváltásához fényáramra az ökölszabály az átlagos fényerősség MSCP-ben x 4 x n = a fényáram Lumenben.

Mi a különbség a névleges feszültség és a törvényben előírt tesztfeszültség között?

A névleges feszültség az az érték, amelyet a lámpán fel kell tüntetni az ECE R37 rendelkezései értelmében; ez a jelen esetben 12 V vagy 24 V.

A tesztfeszültség, amelyet az ECE R37 szintén meghatároz, az a feszültség, amelyre a lámpát méretezték, és amely mellett a vonatkozó szabványokban előírt értékeknek teljesülniük kell.

Például a tesztfeszültség 13,2 V fényszórókhoz, 13,5 V a segédlámpákhoz, és 28,0 V a 24 V-os rendszerekben üzemelő lámpákhoz.

Szükséges az OSRAM járműlámpákat újrahasznosítani?

A hagyományos járműlámpák, így az irányjelzők, féklámpák, hátsólámpák és belső világítás lámpái nem tartalmaznak semmilyen környezetkárosító anyagot, így ártalmatlanításuk semmilyen speciális intézkedést nem kíván. Ugyanez vonatkozik a halogén fényszórókra is.

A xenonlámpák és a miniatűr fénycsövek (pl. buszokban, műszerfalvilágításban) higanyt tartalmaznak (lámpánként kb. egy ezredrésznyit), így ezek megfelelő újrahasznosításáról gondoskodni kell.

„Elektronikus lámpa” esetében az elektronikus alkatrészek, így a vezérlőberendezések elektronikus hulladékként ártalmatlanítandók.

Németországban az OSRAM a „Dual System" nevű koordináló szervezet tagja. Az OSRAM termékek csomagolása ezért a „Grüner Punkt” (Zöld Pont) piktogrammal van ellátva. Ezeket a termékeket Dual System konténerekben ártalmatlanítják.

Miért van a fényszóróizzóknak csökkentett UV kibocsátása?

Egyre több fényszórót gyártanak műanyag alkatrészekkel, hogy tömegüket és költségüket csökkentsék. Különösen az átlátszó fényszóróburkolatok legnagyobb része készül manapság műanyagból. A Nap vagy más fényforrások UV sugárzásának átlátszó műanyagokra gyakorolt hatása jól dokumentált témakör; hosszabb idő alatt a műanyag megsárgul, ill. törékennyé válik, és ezt a folyamatot az anyag magas hőmérséklete is gyorsítja.

Az OSRAM UV szűrős lámpái megfelelnek az ECE R37 szabvány törvényben előírt UV sugárzási küszöbértékekre vonatkozó követelményeknek (az útvilágítás kivételével), ezért korlátozás nélkül használhatóak műanyag fényszórókban.

Ezt a tulajdonságot a csomagoláson az „UV FILTER” (UV szűrő) felirat jelzi. Magán a lámpán az „U” jelölés látható. Valamennyi OSRAM halogén fényszóró UV szűrős lámpa.